Faddertur 2012

18. februar 2012 satt tre spente styremedlemmer (Stine Åløkken, Sebastian Lunde og Aina Østreng) seg på et Turkish airlines fly i retning Bangladesh. Etter en lang reise med lengre stopp i Istanbul og Kharachi ankom vi Dhaka i 14.00 tiden påfølgende dag. Den første dagen gikk med til utpakking og møte med Zakia, vår lokale representant.

Mandag startet moroa! Etter halvannen times tid i Dhaka-trafikken kom vi til Bottomley barnehjem, der vi ble møtt av en gjeng herlige og entusiastiske nonner. Det varmet å se hvor glad søster Prothiba var for å se oss. Barna ønsket oss velkommen med å kaste blomster over oss og holdt et forrykende danse-/syngeshow. Vi ble på barnehjemmet i 3 timer ca, og fikk god tid til å se oss rundt. Søstrene ser ut til å drive barnehjemmet på en bra måte, noe som alltid gleder NBFere. Barna virket fornøyde, og en gjeng på fem stykker fortalte entusiastisk om en dansekonkurranse de hadde vunnet for kort tid siden. Vi intervjuet også noen nye kandidater for utdanningsfondet og fikk snakket med studentene Ratna og Sinda.

Flinke dansejenter på Bottomley

Etter en god lunsj bar turen videre til Dharmarajika. Den største overraskelsen der var en kjempestor Buddha-figur i gull donert av den thailandske ambassaden. Barnehjemmet hadde hele 670 gutter boende om dagen, noe i følge ledelsen kunne være en utfordring å håndtere. En gledelig overraskelse var at Suddhananda Mahathero, lederen av barnehjemmet og tempelet hadde mottatt en pris for sitt sosiale arbeid av myndighetene samme dag som vi var der. Dagen ble avsluttet med deilig middag i Gulshan.

Tirsdagen var det International Language Day, som i Bangladesh innebærer at alt er stengt. Vi fikk derfor ikke besøkt noen barnehjem, men brukte dagen til å samle krefter og forberede resten av uka. På Nordic club..

Flinke jenter i class baby

Onsdag startet vi tidlig med besøk på Slumskolen. Her følte vi oss som VIP-personer da flere av de eldre styremedlemmene dukket opp kun for å treffe oss. I tillegg fikk sekretær Stine æren av å åpne en ny handicraft-butikk sammen med grunnleggeren Sultana Zaman. Stine var for øvrig også første kunde og har kjøpt med spennende produkter som kan kjøpes på årsmøtet. Gled dere! Også her fikk vi oppleve et supert danse-/syngeshow. Enkelte av NBF-styremedlemmene jublet ikke like mye da det ble forventet at vi også måtte synge en sang, foran hele styret og om lag 60 barn… Det så ut som barna likte ’Når trollmor har lagt sine 11 små troll’… Barna på Slumskolen var stolte over å vise frem engelskbøkene sine og tre stk styrmedlemmer måtte høre på ca. 50 stk engelskdialoger. Kladdebøkene de brukte var kjøpt inn med NBF-midler, og det varmer å se barna glede over små ting. På slumskolen intervjuet vi også to nye og lovende kandidater til utdanningsfondet og fikk siste nytt fra studentene Mostak og Bellal. Bellal skal faktisk begynne å jobbe som lærer på Slumskolen og ta mastergraden på deltid.

På ettermiddagen dro vi videre til Chittagong for å besøke Agrasara dagen etter. Agrasara ligger i idylliske omgivelser ute på landet og det er grønt og vakkert. Munken Lenin tok oss i mot, viste oss rundt og sørget for god lunsj til oss. Det var gledelig å se at et lenge planlagt sykehus endelig er ferdigstilt og kun venter på leger som kan bemanne det på heltid. Sykehuset skal både ta imot barnehjemsbarn og landsbybeboere. Besøket ble avsluttet med at Stine imponerte fnisende jenter med fugledansen.

Inspeksjonsturen ble avsuttet med besøk på Old Dhaka, en fornøyelse å besøke. Her fikk vi oppleve et times langt danse-/syngeshow som barna hadde regissert selv, og vi ble spesielt imponert over jentene fra ’class baby’ (3-5 år). Vi intervjuet også her nye kandidater til utdanningsfondet og fikk snakket med studenten som mottar støtte, Ruma Pal, som imponerte oss veldig. Det gjenstår nå bare noen uker av praksisperioden hennes før hun er helt ferdig med sin mastergrad. Besøket ble avsluttet med vill dansing der alle, store som små, deltok.

Det var med tunge hjerter vi bega oss på turen hjemover søndag kveld. For en uke! Det var et hektisk program, men flott å se at pengene kommer frem. Vi gleder oss til å dele en rekke historier fra Bangladesh med dere i tiden fremover, på nett og i Fadderkontakten.